Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Scandal printre taximetriștii din Lipova; câteva firme din oraș sunt acuzate că lucrează la negru, cu zilieri pe post de șoferi

Cine cunoaște cât de cât Lipova știe că este un oraș relativ mic. Dar câți știu că acolo funcționează vreo 17-18 firme de taxi, care au împreună peste 40 de mașini?  Conform recensământului din 2011, Lipova are puțin peste 10.300 de locuitori, deci concurența e mare și taximetriștii mai că se calcă pe picioare...

Scandal printre taximetriștii din Lipova; câteva firme din oraș sunt acuzate că lucrează la negru, cu zilieri pe post de șoferi
Comentează 0

Ce te faci însă când unii respectă anumite reguli, plătesc anumite taxe, iar alții preferă să le ocolească? Apare concurența neloială, apar certurile, reclamațiile și așa mai departe.

Strigăt de ajutor

Recent am fost contactați la redacție de Any Negru, patroana unei firme de taxi din oraș.  „Vă rugăm dacă puteţi să ne ajutaţi pe cei care muncim legal, avem angajaţi cu contracte de muncă, ne plătim datoriile la stat și nu putem munci din cauza celor ce fac taximetrie la negru cu maşina  personală sau mai mult cu maşini inscripționate, fără șoferi angajaţi, fără atestate, folosind zilieri. Acești aşa-zişi pirați nu şi plătesc datoriile la Camera Taximetriștilor Arad, reprezentată de domnul Tomuța  Daniel,  care de foarte multe ori a încercat să ia legătura cu ei, dar fără niciun folos. Mai mult ameninţa  şi sfidează. Sperăm că atunci când va fi publicat, strigătul nostru de ajutor se va auzi undeva”, ne-a scris femeia.

Câteva firme merg sub prețul pieței

Contactată telefonic, Any Negru ne povestește că în Lipova ar exista patru firme de taxi și un taximetrist particular care nu își plătesc cotizațiile la Camera Taximetriștilor și nu au șoferi angajați. „Eu am patru angajați pentru care plătesc cotizațiile lunare, asigurări și tot ceea ce trebuie achitat din punct de vedere legal. Dacă eu pot să plătesc tot ceea ce e de plată și vreau să lucrez legal, ei de ce nu pot? Ceea ce fac ei e concurență neloială. În Lipova sunt vreo 17-18 firme de taxi și vreo 42-43 de mașini. Neavând șoferi angajați, lucrând cu zilieri, își permit să perceapă un tarif mai mic. Prețul la noi este de 1,9 lei/km. Ei își permit să meargă cu un leu. Eu nu pot. Și așa tariful e mic comparativ cu Aradul”, povestește Any Negru. În continuare, aceasta susține că firmele care respectă legea nu vor putea supraviețui din cauza concurenței neloiale. „Dacă pe ceas o cursă e de zece lei, ei duc lumea cu șapte lei. Noi nu putem. Își cheamă clienții fluierându-i, spunându-le că îi duc mai ieftin... Când încercăm să îi chemăm să intre în legalitate, ne sfidează, ne jignesc”, mai spune femeia.

Un președinte diplomat

În ceea ce-l privește, Daniel Tomuța, președintele Camerei Taximetriștilor din Arad este mult mai diplomat. Acesta susține că în urmâ cu câteva săptămâni a avut o întâlnire la Lipova, cu reprezentanții Poliției Rutiere și cei ai Primăriei, care i-au promis că îi vor trimite o listă cu taximetriștii care lucrează la negru. „S-a decis să-mi trimită un tabel cu cei care fac taxi la negru. N-am primit nimic. Noi, cei de la Camera Taximetriștilor nu avem atribuții de control. Controale pot face Poliția Rutieră, Primăria, Finanțele, Metrologia, Inspectoratul Teritorial de Muncă”, a declarat Tomuța. Acesta mai spune că două sau trei firme din Lipova au cerut să iasă din Camera Taximetriștilor, dar că nu poate lua în considerare cererea lor până la 1 aprilie, pentru că au plătită cotizația până la acea dată. „După 1 aprilie îi pot da afară pentru neplata cotizației”, a ținut să menționeze Tomuța.

Iosif Mircea Jichici: „Primăria nu poate controla dacă firmele și-au păstrat sau nu șoferii”

La rândul său, Iosif Mircea Jichici, primarul orașului Lipova, susține că după eliberarea autorizației de taximetrie, Primăria nu poate controla firmele dacă și-au păstrat sau nu șoferii care erau angajați în acel moment. „Când vin la autorizare, vin cu toate actele în regulă, cu șoferi autorizați și așa mai departe, dar își schimbă șoferii zilnic. Nu este însă de competența Primăriei să verifice dacă șoferii cu care lucrează au sau nu carte de muncă. Cei care sunt nemulțumiți ne pot însă contacta și le vom pune la dispoziție actele în baza cărora am emis autorizația”, a declarat Jichici. Acesta i-a sfătuit pe cei care au diverse aspecte de sesizat, să se adreseze ITM și eventual Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor.  

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite