Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

LIPOVA, un oraş cu multe proiecte îngreunate de explozia prețurilor la materialele de construcție (FOTO şi VIDEO)

Orașul Lipova are o vechime istorică demnă de invidiat și un trecut tumultos, orașul fiind așezat pe malul râului Mureș a fost în trecut disputat atât de turci, cât și de Habsburgi. Aşezarea Lipovei conform cercetărilor arheologice datează din perioada dacică fiind amintită în jurul anului 1000, ca făcând parte din ducatul lui Ahtum. Pe teritoriul Lipovei au fost descoperite de asemenea urme ale unor vechi aşezări neolitice, dacice şi romane, care dovedesc prezenţa unei aşezări mai timpurii, de aceea se întâmplă de multe ori ca săpăturile pentru construirea de noi edificii în oraș să se întrerupă până se face descărcarea arheologică, timp în care lucrările și investițiile stau pe loc conform legii.

LIPOVA, un oraş cu multe proiecte îngreunate de explozia prețurilor la materialele de construcție (FOTO şi VIDEO)
Comentează 0

În 1315 – orașul apare consemnat cu numele de Lipva, iar în 1440 este declarată oraş liber. După asediul nereuşit al turcilor asupra Vienei, prin Pacea de la Karlovitz (1699) Lipova rămâne sub stăpânire turceasca. Turcii s-au angajat că nu vor reface Cetatea Lipovei, dar vor asigura plutăritul pe Mureş. Potrivit condiţiilor acestei păci, zidurile Cetăţii Lipova au fost dărâmate, materialele de construcţie rezultate fiind cuprinse la temelia noilor clădiri care s-au ridicat in oraş. Conform păcii de la Karlovitz, Lipova nu mai este cetate, se desfiinţează companiile grănicereşti ale Mureşului, și se fac colonizările cu germani, iar Lipova ia înfăţişarea unui oraş de provincie fiind una dintre puţinele localităţi stăpânite de turci în care s-au mai păstrat urme ale acestora cum este Bazarul turcesc. În prima jumătate a sec, al XVI-lea oraşul, ce aparţinea de Comitatul Aradului, atinge un apogeu economic şi comercial, având dreptul la propria monedă „Marca de argint de Lipova".

Tot în Lipova (înaintea Aradului) ia ființă și prima linie ferată de tramvai, iar primul tramvai este tras de cai care urma un traseu din central orașului până la băi.

Într-un continuu proces de modernizare

Astăzi orașul Lipova este într-un proces de modernizare continuu, se fac eforturi mari de administrația locală pentru a face din Lipova un oraș atrăgător. Sunt proiecte în derulare și sunt proiecte care așteaptă să înceapă, după cum ne-a relatat și primarul orașului Florin Pera, însă sunt și probleme care pun într-o situație dificilă orice administrație din țară și aici se face referire la explozia prețurilor. „Explozia nejustificată a prețurilor la materialele de construcție, a combustibilului și implicit a manoperei ne pun într-o situație dificilă, sau mai bine zis un blocaj din punct de vedere al funcționării și a investițiilor pe care dorim să le facem. Cu toții ne dorim să modernizăm orașele și satele noastre, însă explozia acestor prețuri la toate bunurile ne pun într-o situație foarte dificilă. Sperăm ca la nivel de guvern să se ia măsuri cât mai urgent pentru a se reveni la normalitate. Vă dau exemplu doar grădinița cu program prelungit din strada Matei Corvin, pe care o avem într-o reabilitare totală. Valoarea reabilitării totale era de 4.181.662 lei cu SF-ul făcut în 2018, iar acum am primit o înștiințare de la proiectant că odată cu majorarea prețurilor la materialele de construcție prețul se ridică la 6.906.685 lei , deci cu o diferență dintre DALI și proiectul Tehnic de peste două milioane, respective 2.726.023 lei. O diferență foarte mare și nu este singurul exemplu de acest gen pentru că avem mai multe investiții care se derulează, punându-ne ca administrație într-o situație dificilă, pentru că această diferență trebuie suportată din bugetul local ca să putem finaliza investițiile. Practic această situație este valabilă pentru toate proiectele orașului Lipova, ceea ce nu este posibil ca UAT-ul Lipova să suporte aceste diferențe din bugetul local. Avem în derulare câteva proiecte, fiind vorba așa cum am amintit de grădinița PP, apoi reabilitarea și modernizarea fostei piețe agro-alimentare, un proiect cu finanțare UE prin POOR. Apoi o altă investiție mare care este în derulare este reabilitarea bisericii «Adormirea Maicii Domnului» din Lipova, un edificiu construit în jurul anilor 1770. Acolo este o lucrare foarte complexă pentru că era necesară o izolare în profunzime, se refac picturile, practic este o restaurare complexă. Avem și proiecte cu finanțări europene și guvernamentale de aceea vreau să punctez faptul că aceste majorări de prețuri nu se răsfrâng numai asupra proiectelor europene ci și a celor cu finanțare guvernamentală, unde avem în derulare reabilitarea școlii generale din Radna, din cadrul a Liceului Atanasie Marienescu din Lipova, apoi podul vechi de peste Mureș care este într-un proces de reabilitare. Iată că și aceste două proiecte prin PNDL sunt afectate de cresterea nejustificată a prețurilor. De asemenea, mai avem tot prin PNDL reabilitarea și modernizarea a 18 străzi din orașul Lipova. Acolo vom începe cu strada Timișorii și strada Aurel Vânătu, pentru că sunt intens circulate cu trafic greu, astfel încât să eliminăm cât mai repede disconfortul celor care locuiesc acolo. Prin programul C.N.I. avem finanțare pentru constucția unei săli de sport cu o capacitate de 180 locuri, iar lucrările au început de curând, lucrându-se la fundație. Din informațiile noastre, guvernul lucrează la rezolvarea situației create din cauza prețurilor care au explodat în ultima perioadă, astfel încât să intrăm în normalitate și să poată fi eliminate aceste blocaje. Ca proiecte de perspectivă, avem în vedere dezvoltarea continuă a orașului Lipova, atât prin proiecte PNDL cât și prin proiecte U.E. asupra cărora vom reveni în momentul când avem ceva concret.

Prin Programul Anghel Saligny avem depuse două proiecte, iar prin programul PNRR avem depuse trei proiecte dar urmează și altele. Practic până în acest moment avem depuse 19 solicitări de finanțare pe diferite obiective, atât prin AFM, prin CNI, prin Anghel Saligny și prin PNRR. Din bugetul local avem un proiect pentru amenajarea parcării interioare la stadionul de fotbal din Lipova. De curând a fost finalizată și tribuna acoperită cu o capacitate de 1500 locuri. Alt proiect tot din bugetul local este extinderea de canalizare pe strada 1 Decembrie din Lipova. Sunt proiecte care pas cu pas vor duce la modernizarea orașului Lipova pentru că este normal să ne dorim cu toții un oraș modern, de aceea vreau să asigur locuitorii din Lipova, Șoimoș și Radna că noi ca administrație facem tot ce este posibil pentru a atrage fonduri în vederea investițiilor de modernizare a orașului și a localităților aparținătoare Lipovei”, a declarat primarul Florin Pera.

Galerie foto (90)

Articole asemanatoare