Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Clasa a V-a, pragul la care copiii „se schimbă”

Trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial ridică probleme deopotrivă elevilor, cât şi cadrelor didactice implicate în proces. La pragul trecerii de la o etapa la alta, în clasa a V-a copiii „se schimbă”.

Este cunoscut faptul că învăţătorul se apropie în cei patru ani atât de mult de elevi, încât elevul citeşte pe faţa acestuia dacă răspunsul e bun, îşi corectează răspunsul imediat ce observă că învăţătorul nu este mulţumit.  Până la sfârşitul clasei a IV-a, elevul trebuie lăsat să se descurce singur, să rezolve sarcini didactice fără ajutorul învăţătorului.

Clasa a V-a, pragul la care copiii „se schimbă”
Comentează 0

Cu siguranţă, elevul ajuns în clasa a V-a, încearcă să observe profesorul, să „tatoneze asa zis-ul teren”, să observe cu precizie care sunt reacţiile profesorului la un răspuns afirmativ sau negativ.

Diferenţa de stil pedagogic dintre învăţător şi profesor poate să fie simţitoare, învăţătorul poate aborda o anumită metodă de lucru, iar profesorul abordează tema/subiectul dat într-un alt mod.

Cu atât mai mult cu cât predau o limbă străină, metodele mele de lucru sunt puţin mai diferite fata de ceea ce elevul învaţă până în clasa a IV- a. Pentru elevul de clasa a V-a, limba germană este o materie complet nouă, este un limbaj nou, pe care elevul trebuie să şi-l însuşească. Din această cauză, unii elevi pot fi  dezorientati. Deoarece nu toţi elevii sunt la fel, unii se acomodează mai usor, aţii mai greu, cu noul professor, cu noua materie şi la noile metode de lucru.

Având în vedere ca prima limbă străină învăţată de elevi în şcoală este engleza, aceasta îşi pune amprenta de cele mai multe ori în vocabularul elevului. Acest lucru  se întâmplă ca din primele ore de limba germană elevul să foloseasca cuvinte din vocabularul englez.

Ca să nu mai vorbim şi de pronunţie, care este destul de greu de însuşit, atunci când elevul este vorbitor de limbă engleză. De exemplu, greşeala cel mai des întânită este atunci când elevul trebuie să citească un cuvânt care incepe cu litera „w”. Litera „w” din germana se citeşte „v” românesc, iar in engleză aceasta are o altfel de pronunţie, la care elevul reuşeşte cu greu să renunţe.

Trecerea de la un stadiu de învăţământ la altul, încheierea ciclului primar şi începerea celui gimnazial presupun mai multe schimbări care, la unii copii, pot determina dificultăţi în adaptarea la noul sistem. Dintre elementele noi cu care elevii  se confruntă, sunt :schimbarea învăţătoarei cu un număr mai mare de profesori; metode de predare – evaluare diferite; creşterea numărului de materii, al cantităţii de informaţie pe care elevul trebuie să o asimileze, şi nu în ultimul rând schimbarea sistemului de notare (de la calificative la note), care pare a fi, cel puţin din punctual meu de vedere, de-a dreptul şocant pentru unii elevi.

Până în clasa a IV-a, aceştia sunt obişnuiti doar cu calificative, cum ar fi B şi FB. Iar când elevul vine în clasa a V-a şi primeste un 7, este de-a dreptul şocat, începe să plângă. Pe ei, aceste note îi şochează de-a dreptul. Ei nu pot să înteleagă că notele se corectează. Nu au încă însuşită această noţiune, de a corecta o notă. Pentru ei, a corecta o nota înseamnă „o înlocuim cu una mai bună”.

Ca urmare pentru unii elevi apar dificultăţile de adaptare, care pentru unii din ei pot avea şi repercursiuni: scăderea motivaţiei şcolare, modificarea negativă a randamentului şcolar, creşterea absenteismului, îngreunarea comunicării cu adulţii, creşterea nivelului de stres şi agitaţie al copiilor, însingurare, anxietate, închidere în sine. Pentru a putea face faţă dificultăţilor care apar la începutul clasei a V-a, este nevoie de  bună comunicare între cadrul didactic şi elevi, privind sistemul de evaluare şi metodele de lucru.

Având în vedere generaţiile de astăzi şi preocupările multor elevi, a devenit din ce în ce mai greu pentru un profesor să capteze atenţia elevului la clasă, drept pentru care trebuie mereu să caute tot felul de metode pentru a-i face pe micuţii elevi să fie interesaţi.

Ştefana Şerban

 

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite