Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Protocol pentru realizarea ultimului tronson din șoseaua de centură a municipiului – Centura de Est

Consiliul Județean Arad și CNAIR au semnat, în prezența premierului Ludovic Orban,  protocolul pentru realizarea ultimului tronson din șoseaua de centură a municipiului Arad, cel mai important proiect de la înființarea instituției!

Protocol pentru realizarea ultimului tronson din șoseaua de centură a municipiului – Centura de Est
Comentează 1

„Acest tronson de 11  km, pe care vom construi și un pod nou peste râul Mureș și un pasaj peste calea ferată, reprezintă cel mai mare proiect de infrastructură al Aradului, după autostrada care tranzitează județul nostru de la Nădlac la limita cu județul Timiș. Și nu atât amploarea investiției conferă dimensiunea sa deosebită, ci faptul că acești 11 km completează inelul rutier din jurul municipiului, iar Aradul va deveni primul oraș reședință de județ din România cu o șosea completă de centură”, a declarat Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad.

Acesta a subliniat că, actualmente, la nivelul județului Arad sunt în lucru 450 km de drumuri județene, după ce la începutul mandatului, în 2016, ținta propusă viza modernizare a 300 de km.

Valoarea lucrărilor și a proiectelor  vizate pentru modernizarea drumurilor din județ este de 726 de milioane de lei. Dintre aceștia, peste 400 de milioane de lei îi reprezintă investițiile din fonduri europene. Județul Arad a atras întreaga sumă destinată pentru opt județe în proiectul Interreg pe zona de vest a țării, 13,6 milioane euro. Din acești bani, a fost modernizată rețeaua de drumuri transfrontaliere cu Ungaria, pentru a asigura un  flux mai facil al forței de muncă înspre zonele industriale din municipiu și județ, la solicitarea mediului de afaceri arădean.

„Am modernizat sau suntem în curs de realizare a cinci legături cu județele Timiș și Bihor, pentru a facilita mobilitatea. Iar o parte importantă a strategiei noastre a fost legarea orașelor din județ cu drumuri moderne, ca în următorii patru ani aici să putem dezvolta microregiuni de dezvoltare în jurul zonelor industriale. Pe Programul Operațional Regional, din 23,5 milioane euro, modernizăm două tronsoane de drum care totalizează 65 de km”, a declarat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.

Proiect admis cu 84 de puncte

În anul 2006, Ministerul Transporturilor/CNAIR a elaborat Studiul de fezabilitate pentru ”Varianta de ocolire a Municipiului Arad - Est”.

În anul 2018, UAT Județ Arad a preluat investiția de la Ministerul Transporturilor, a elaborat Studiul de fezabilitate și în 24.07.2018 a depus proiectul la ADR Vest pentru obținerea finanțării prin Programul Operațional Regional 2014-2020. În 05.10.2018, proiectul a fost declarat admis, obținând un punctaj de 84 de puncte din 100, dar nu s-a încadrat în finanțarea disponibilă pe axă.

În prezent, UAT Județ Arad dorește să beneficieze de prevederile art. 5 din OUG 101/25.06.2020, înaintând o propunere de parteneriat către CNAIR, în baza art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului 101/25.06.2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene, în vederea evitării riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020.

Proiectul „Varianta ocolitoare a Municipiului Arad - Est” presupune proiectarea şi realizarea unui tronson de drum pornind din DN 69 km 46+115 (din sensul giratoriu existent unde DN 69 intersectează breteaua nordică a autostrăzii A1 - nodul rutier Arad Sud) având punctul de racord cu DN 7 la intersecția acestuia cu DJ 709G.

Pentru această investiție, stadiul elaborării documentațiilor tehnico-economice este:

-        A fost elaborat Studiul de fezabilitate (SF) întocmit de Search Corporation SRL și aprobat prin Hotărârea Consiliului Judeţean Arad nr. 162/07.06.2018. Studiul de fezabilitate este însoțit de toate documentațiile tehnico-economice: Analiza Cost Beneficiu, Studiu de trafic, Studiu hidrologic și hidraulic, Studiu geotehnic, Studiu topografic și toate avizele solicitate prin Certificatul de urbanism

-        Procesul de expropriere a fost iniţiat prin Hotărârea Consiliului Judeţean Arad nr. 214/24.07.2018, modificată și completată prin Hotărârea Consiliului Judeţean Arad nr. 253/30.08.2018. Culoarul de expropriere este aprobat.

-        A fost elaborat PUZ-ul aferent investiției, care a obținut toate avizele și acordurile necesare. PUZ-ul a obținut avizul final al arhitectului-șef al Județului Arad și aprobarea prin HCL a celor 3 UAT-uri pe teritoriul cărora este amplasată viitoarea investiție.

-        A fost obținut avizul CNAIR (avizul CTE) nr. 57004/13.08.2018.

-        Documentația de achiziție este elaborată în două variante, atât pentru servicii de proiectare – elaborare Proiect tehnic, cât și pentru execuție + proiectare (elaborare Proiect tehnic).

         Valoarea aprobată a investiției este de 177.486.563,51 lei, TVA inclus (din care C+M 166.764.331,15 lei TVA inclus). Este în curs de realizare/aprobare actualizarea Studiului de fezabilitate, valoarea propusă fiind 208.000.000,00 lei TVA inclus, din care C+M 193.690.887,33 lei TVA inclus. Este în discuție propunerea de iluminat public pe întreg tronsonul (în 2018 fiind propus iluminat doar pe pasaj și pod). Contractul cu Search Corporation este în vigoare, iar aprobarea Studiului de fezabilitate actualizat se va face după ce primim și punctul dvs. de vedere privind această documentație și propunere de parteneriat.

Prezentare investiției

Investiția presupune realizarea variantei ocolitoare a Municipiului Arad, făcând în același timp legătura între două drumuri naționale: DN69 și DN 7.

Se vor construi 11 km de drum județean, cu caracteristici tehnice maximale. Intersecţiile cu drumurile naţionale şi judeţene vor fi amenajate la nivel, iar la intersecţia cu calea ferată 218 Timişoara – Arad se va construi un pasaj denivelat. Peste râul Mureş se va construi un pod în lungime de 1 km. Pe o lungime de 6,8 km, între localităţile Vladimirescu şi Fântânele se va construi o pistă de biciclete. Drumul va avea două benzi de circulaţie, cu o platformă de 9 m din care carosabilul va avea 7 m, cu o viteză proiectată de 80-100 km/h.

Centura Est va rezolva problemele identificate prin PMUD şi anume suprapunerea reţelei stradale a municipiului Arad cu traseele drumurilor naţionale şi judeţene pentru fluxurile de tranzit, cu toate neajunsurile derivate din acestea: poluare cu noxe, poluare fonică şi incidenţă crescută a accidentelor de circulaţie în zone aglomerate ale municipiului Arad.

Închiderea inelului de centură al municipiului prin construirea Centurii Est va permite reorganizarea fluxurilor de trafic prin interzicerea tranzitului prin oraş a vehiculelor masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone. Conform studiului de trafic, impactul va fi resimţit pe cele mai aglomerate artere ale oraşului, gradul de încărcare scăzând pe Centura Nord/strada Ştefan Teneţchi şi DJ 682, sectorul urban (str. Nicolaus Lenau şi Ştefan cel Mare), efectul pozitiv extinzându-se şi pe alte sectoare: Centura Nord (strada Ovidiu), Axa Est-Vest (Calea Iuliu Maniu – Calea Aurel Vlaicu), DJ 682 sectorul urban (str. Ogorului), Podul Traian, str. Pompei şi str. Cetăţii.

Scăderea intensităţii traficului va duce la creşterea calităţii vieţii locuitorilor prin diminuarea noxelor, a zgomotului, scăderea numărului de accidente. Decongestionarea traficului va duce la fluidizarea acestuia, eliminând din timpii morţi, determinând creşterea eficienţei economice şi a accesibilităţii mijloacelor de transport în comun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Galerie foto (3)

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite