Aderarea la Spațiul Schengen a venit cu transporturi mai rapide și costuri reduse; Aradul, Oradea și Timișoara - importanță strategică în rețelele europene de aprovizionare
Conform unei analize realizate de o companie austriacă care are un important hub logistic la Arad, după aderarea României la Spațiul Schengen și cu frontierele terestre, efectele asupra sectorului de transporturi și logistică sunt vizibile și semnificative. Asta, în condițiile în care eliminarea controalelor sistematice la granițele cu Ungaria și Bulgaria a dus la fluidizarea traficului rutier, reducerea timpilor de așteptare și optimizarea costurilor pentru operatorii economici.

Potrivit analiștilor Gebrüder Weiss România, timpul pierdut la graniță s-a redus considerabil, de la 30 de ore pe lună la doar 10–15 ore. Această eficientizare a proceselor de transport a permis companiilor să livreze mai rapid, să economisească resurse și să își planifice mai bine activitatea. În plus, predictibilitatea livrărilor a crescut, iar costurile operaționale s-au diminuat semnificativ.
Hub logistic regional
România devine tot mai bine poziționată ca hub logistic regional. Zonele din vestul țării – Arad, Oradea, Timișoara – capătă o importanță strategică în rețelele europene de aprovizionare, fiind conectate la Coridorul IX Pan-European și având acces facil către piețele din Germania, Austria și Italia. Astfel, companiile internaționale aleg tot mai des România ca punct de tranzit sau distribuție, consolidând rolul țării în lanțurile logistice continentale.
Gebrüder Weiss Holding AG, companie cu sediul în Austria și o istorie bogată în domeniul transporturilor, aniversează în 2025 trei decenii de activitate în România. Cu o rețea națională de hub-uri logistice în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova, compania oferă soluții inteligente de transport rutier, feroviar, aerian și maritim.
Noi provocări
Totodată, aderarea la Schengen vine cu provocări: digitalizarea proceselor, conformarea la reglementările europene și adaptarea la controalele sporadice din interiorul spațiului Schengen impun eforturi suplimentare. Soluții precum e-CMR, e-Factura și e-Transport devin standard, iar conectarea la Sistemul de Informații Schengen (SIS) intensifică monitorizarea și schimbul de date între statele membre.
În ansamblu, România face pași importanți spre consolidarea poziției sale ca actor logistic regional, iar primele șase luni în Schengen rutier confirmă potențialul de creștere și modernizare al sectorului de transporturi. Beneficiile economice, ecologice și operaționale sunt deja vizibile, iar perspectivele pentru dezvoltarea infrastructurii și atragerea de noi investiții sunt promițătoare.