Evenimente și acțiuni organizate de către serviciile Direcției de Asistență Socială Arad pe parcursul anului 2022
Pe parcursul anului 2022 au fost realizate o serie de evenimente și acțiuni organizate de către serviciile Direcției de Asistență Socială Arad, astfel:
- Diseminarea rezultatelor proiectului “A Mental Trainer to Empower Your Super Ability”, proiect finanțat prin Programului Erasmus+, număr proiect 2020-1-RO01-KA202-079780. Prin implementarea și rezultatele obținute, proiectul și-a propus să sprijine persoanele cu dizabilități și să faciliteze incluziunea acestora în domeniul sportului și al activității fizice prin introducerea unui model de competențe pentru o nouă calificare, cea de "antrenor mental pentru sportivii cu dizabilități". Instrumentele elaborate în cadrul proiectului sunt disponibile publicului larg pe site-ul proiectului www.mental-trainer.eu
Obiectivele proiectului nostru pot fi rezumate după cum urmează:
● Creșterea gradului de conștientizare cu privire la incluziunea persoanelor cu dizabilități în domeniul sportului
● Elaborarea unei metodologii pentru consolidarea gradului de ocupare și incluziune în domeniu sportului și activităților fizice
● Dobândirea de noi competențe în cadrul unei noi calificări, cea de antrenor mental pentru sportivii cu dizabilități
● Îmbunătățirea performanțelor sportivilor cu dizabilități și creșterea stimei de sine
- Promovarea voluntariatului în cadrul Direcției de Asistență Socială Arad. In acest sens instituția noastra își manifestă disponibilitatea de a colabora cu voluntari în temeiul art. 9 din Legea nr.78 din 24 iunie 2014 privind reglementarea activității de voluntariat în România pentru următoarele servicii:
- Centrul de îngrijire pentru persoane vârstnice Arad
- Complex Curcubeu
- Direcția de Asistență Socială Arad ofera din luna mai servicii stomatologice gratuite pentru beneficiarii serviciilor de asistență socială: parinții/familia extinsă a copiilor beneficiari în cadrul Complexului ”Curcubeu”, pensionari beneficiari ai pensiei minime garantate, persoane fără venituri sau cu venituri reduse, beneficiari ai venitului minim garantat, ai alocației pentru susținere a familiei si persoane fără adăpost.
- Am reluat evenimentul Ziua Internaţională a Persoanelor Vârstnice.
- Specialiști din cadrul Direcției de Asistență Socială au participat la intâlnirea anuală AMR - Corpul profesional al specialiștilor în servicii sociale, unde s-au discutat propunerile de modificare a Legii 292/2011 privind asistența socială.
Activitatea pe servicii
SERVICIUL AUTORITATE TUTELARĂ
Activitatea serviciului se desfăşoară pe două paliere, respectiv consilierea care se realizează la sediul serviciului şi verificarea în teren a condiţiilor de locuit.
În registrul de evidență a corespondenței Serviciului Autoritate tutelară au fost înregistrate în anul 2022 un număr de 1168 solicitări.
Nr. crt. |
Denumirea activităţilor |
Numărul beneficiarilor |
|
Acţiuni civile în vederea instituirii curatelei pentru persoanele bolnave |
23 |
|
Servicii de consiliere a persoanelor bolnave în vederea instituirii curatelei |
23 |
|
Anchete sociale la solicitarea instanţei judecătoreşti în vederea instituirii curatelei - total |
129 |
|
Servicii de consiliere a persoanelor bolnave în vederea instituirii curatelei |
129 |
|
Dispoziţii privind încuviinţarea acceptării moştenirii de către minori |
27 |
|
Dispoziţii privind încuviinţare acte juridice pentru minori |
26 |
|
Anchete psihosociale de divorţ - fișe de consiliere - rapoarte de vizită |
514 419 474 |
|
Consiliere psihologică a minorilor ai căror părinți divorțează/stabilesc, modifică programul de vizită |
515 |
|
Anchete sociale în urma sesizărilor după divorţ |
5 |
|
Anchete sociale la solicitarea instanţei judecătoreşti în vederea instituirii tutelei pentru persoanele bolnave |
2 |
|
Rapoarte de monitorizare cu privire la dosarele de tutele minori |
48 |
|
Anchete sociale pentru punere sub interdicţie şi pentru expertiză medico-legală |
14 |
|
Inventar bunuri persoane adulte aflate sub tutelă |
1 |
|
Anchete sociale pentru ajutor judiciar sau scutire taxă |
4 |
|
Anchete sociale pentru indemnizaţie creştere copil/stimulent inserție |
157 |
|
Consilierea persoanelor vârstnice in vederea încheierii contractelor de întreținere |
21 |
|
Asistenţa persoanelor vârstnice la încheierea contractelor de întreţinere |
21 |
|
Contestaţii/sesizări contracte de întreţinere persoane vârstnice |
3 |
|
Anchete psihosociale în vederea delegării temporare a autorităţii părinteşti |
17 |
|
Anchete diverse |
13 |
|
Anchete “50 ani de căsătorie” |
52 |
|
Rapoarte săptămânale privind activitatea serviciului |
52 |
|
Diverse servicii de informare – relații cu publicul |
8208 |
SERVICIUL PRESTAȚII SOCIALE |
Obiectivul principal al serviciului îl constituie sprijinirea persoanelor aflate în stare de risc social, prin acordarea de prestații specifice, în conformitate cu legislația națională în vigoare.
Atribuțiile principale sunt legate de punerea în aplicare a legislației naționale privind prestațiile (beneficiile) sociale acordate la nivelul administrației publice locale.
Solicitări înregistrate:
Nr. crt. |
Domeniu |
Beneficiari |
Observații |
|
Asistenți personali |
493 |
nr.max.dosare aprobate pe lună |
|
Indemnizații persoane cu handicap |
1230 |
nr.max.dosare aprobate pe lună |
|
Roviniete |
327 |
nr.total |
|
Indemnizații/stimulente creștere copil |
1999 |
nr.total |
|
Alocații de stat |
1396 |
nr.total |
|
VMG |
84 |
nr.max.dosare aprobate pe lună |
|
Alocația de susținere a familiei |
73 |
nr.max.dosare aprobate pe lună |
|
Ajutor de urgență |
1 |
nr.total |
|
Ajutor înmormântare |
5 |
nr.total |
|
Tichete sociale |
10 |
nr.total |
|
Tichete ”Sprijin pentru România” |
5 |
nr.total |
|
Tichete cuplu mamă - nou născut |
8 |
nr.total |
|
Ajutor încălzire – cereri Legea 226 |
2464 |
nr.total |
|
Supliment pentru energie |
1756 |
nr.total |
|
Înhumări |
11 |
nr.total |
|
Cereri ancheta comisie handicap |
2889 |
nr.total |
|
Dosare comisie handicap |
1773 |
nr.total |
|
Note de audiență |
0 |
nr.total |
|
Corespondență diversă |
1383 |
nr.total |
|
Adeverințe |
160 |
nr.total |
|
Anchete sociale |
8383 |
nr.total |
|
Proiecte de dispoziții ale primarului |
1477 |
nr.total |
|
TOTAL |
24.450 |
|
|
|
|
|
SERVICIUL PROTECŢIA COPILULUI ȘI FAMILIEI
Serviciul Protecţia Copilului şi Familiei coordonează activitatea:
- Compartimentului Prevenirea și Combaterea violenței domestice
- Compartimentului Monitorizarea copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate
- Biroului Integrare Socială pentru Copii şi Tineri:
- Centrului de Reabilitare Socio-profesională „Creativ”
- Compartimentului Activităţi Protejate „Clăbucet”
- Centrului Social cu Destinaţie Multifuncţională
- Complexului „Curcubeu”
Nr. Crt. |
Denumirea serviciilor/prestaţiilor sociale oferite |
Numărul cererilor înregistrate/rezolvate |
||
|
Monitorizare – post divorţ /program vizită |
4 |
||
|
Anchete sociale pentru copiii încadraţi în grad de handicap |
643 |
||
|
Contracte cu familia copilului cu dizabilităţi |
643 |
||
|
Factorii de mediu pentru copiii încadaraţi în grad de handicap |
643 |
||
|
Rapoarte de monitorizare a copilului cu dizabilităţi |
1286 |
||
|
Anchete sociale solicitate de către D.G.A.S.P.C. |
479 |
||
|
Rapoarte de monitorizare solicitate de către D.G.A.S.P.C |
87 |
||
|
Anchete sociale pentru programul Bani de liceu şi burse medicale, sociale |
12 |
||
|
Anchete sociale pentru orientare şcolară |
285 |
||
|
Factori de mediu pentru orientare şcolară |
285 |
||
|
Numărul famililor aflate în evidenţa SPAS cu părinţii plecaţi în străinătate |
347 |
||
|
Anchete sociale către centru de criză din cadrul D.G.A.S.P.C. |
8 |
||
|
Anchete sociale solicitate de către AJPIS Arad |
7 |
||
|
Anchete sociale solicitate de către instituţii din alte judeţe |
32 |
||
|
Diverse / alte sesizări |
77 |
||
|
Anchete sociale solicitate de către Spitalul Clinic Judeţean de Urgență Arad – UPU-Medicina Legala. |
3 |
||
|
Anchete sociale pentru minori infractori solicitate de către Poliţie şi Medicină Legală |
2 |
||
|
Informarea cuplurilor care aniversează 50 ani de căsătorie. |
77 |
||
|
Servicii oferite tinerilor cu diferite tipuri de dizabilităţi, terapie ocupaţională în vederea formării diferitelor deprinderi practice pt. o viaţă independent “CREATIV” |
20 |
||
|
Servicii oferite tinerilor proveniţi din instituţiile de ocrotire cazaţi în C.S.D.M |
15 |
||
|
Servicii oferite în cadrul Complexului social intercultural „Curcubeu” pentru copiii din familii defavorizate, copii cu risc de abandon şcolar |
76 copii |
||
|
Cerinţe Educative Speciale |
33 |
||
|
Factori de mediu (CES) |
33 |
||
|
Programul „ Ia-mă acasă” |
13 |
||
|
Consiliere Psihologică |
275 |
||
|
Intervenții în cazurile de violenţă domestică, a echipei mobile din cadrul DAS Arad. |
60 |
||
|
Adrese referire către DGASPC a cazurilor de violenţă domestică până la 31.12.2020/2021 |
60 |
||
|
Anchete sociale către Centrul de Criză din cadrul DGASPC pentru victimele violenței domestice. |
3 |
||
|
Fișele convorbirilor purtate cu victimele ulterioare intervenției echipei mobile până la 31.12.2020/2021 |
99 |
||
|
Anchete sociale către Serviciul Intervenție în Regim de Urgență Situații de Abuz Neglijare și Violență Domestică din cadrul DGASPC |
15 |
||
|
Anchete Sociale către Centrul de consiliere și semnalare a situaților de urgență în domeniul asistenței sociale DGASPC |
30 |
||
|
Anchete sociale solicitate de Judecătoria Arad |
1 |
||
|
Hotărâri comisie DGASPC Arad |
17 |
||
|
Anchete/Adrese către Avocatul Poporului |
4 |
||
|
Anchete/Adrese Centrul Multifuncțional de consiliere și educație |
6 |
||
|
Anchete/Adrese Serviciul pentru prevenirea marginalizării sociale, trafic, migrație și repatrieri |
1 |
||
|
Anchete sociale solicitate de către Poliția Municipiului Arad |
3 |
||
|
Medicina școlară și universitară |
Activități zilnice specifice cabinetelor medicale școlare în cele 82 de unități de învățământ arondate cabinetelor (triaj, consultații, examinări periodice, raportări, etc.) |
||
|
Medicina școlară și universitară |
Asigurarea asistenței medicale pe parcursul desfășurării olimpiadelor școlare și a examenelor de capacitate și bacalaureat |
||
|
Acțiuni de educație pentru sănătate desfășurate în unitățile de învățământ din municipiul Arad |
Campanie pentru prevenirea fumatului, a consumului de alcool, droguri și a substanțelor etnobotanice – 252 ore Norme de igienă individuală și în colectivitate – 195 ore Prevenirea infecțiilor respiratorii/O respirație corectă în timpul efortului fizic – 102 ore Stil de viață sănătos – nutriție sănătoasă, importanța odihnei, mișcare și sănătate – 4003 ore Prevenirea viciilor de postură – 123 ore Prevenirea bolilor cu transmitere sexuală – 87 ore Prevenirea bolilor infecto-contagioase – 332 ore Sanitarii pricepuți/Norme de prim ajutor – 1055 ore Pubertatea – 20 ore Revenirea accidentelor – 66 ore Prevenirea bolilor cu transmitere digestivă – 30 ore Efectele nocive ale sedentarismului, reducerea timpului petrecut la calculator/sănătatea vizuală – 103 ore Rolul somnului și importanța odihnei – 50 ore Importanța hidratării corecte – 45 ore Sănătatea orodentară - 216 ore |
||
41. |
7 Cabinete stomatologice școlare și universitare |
Consultații – 5844 Intervenții/tratamente – 1050 Ore de educație pentru sănătate – 963 |
||
42. |
Campanie desfășurată pentru copiii Complexului Curcubeu prin cabinetele stomatologice școlare – Dinți sănătoși copii fericiți |
4 întâlniri – 55 de pacienți |
SERVICIUL PROTECŢIE PERSOANE CU DIZABILITĂŢI
Serviciul Protecţie persoane cu dizabilităţi se adresează persoanelor/familiilor vulnerabile, persoanelor/familiilor aflate în risc socio-medical de pe raza municipiului Arad.
- Asistenţa medicală comunitară şi medierea sanitară, se adresează întregii comunităţi, în mod deosebit categoriilor de persoane vulnerabile.
- Compartimentul asistență la domiciliuse adresează persoanelor vârstnice aflate în imposibilitate de a se îngriji. Prioritatea, de a beneficia de serviciile la domiciliu, o au persoanele dependente, care nu se pot îngriji singure şi care nu au susţinător legal.
- Adăpostul de Noapte se adresează persoanelor adulte, fără adăpost, aflate în stare de risc social.
- Centrele de zi pentru vârstnici se adresează persoanelor vârstnice care au împlinit vârsta legală de pensionare, indiferent dacă au statut de pensionar, aflate în situații de dificultate sau în risc de excluziune socială.
În luna Aprilie 2022, SPPD, a primit atribuții suplimentare și anume sprijinirea și informarea de specialitate a persoanelor refugiate ajunse în municipiul Arad, aflate în situații deosebite datorită conflictului armat de pe teritoriul Ucrainei, prin colaborarea cu instituțiile publice abilitate și societatea civilă.
Serviciul protecţie persoane cu dizabilităţi are în subordinea sa patru compartimente:
- Compartimentul asistenţă medicală comunitară
- Compartimentul asistenţă la domiciliu
- Compartimentul asistență socială persoane adulte
- Adăpostul de noapte
În cadrul serviciului, în anul 2022, au fost întocmite următoarele:
Nr. crt. |
Denumirea serviciilor/prestațiilor sociale oferite |
Efectuate |
|
Fișe sociale întocmite pentru cazurie sociale din Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad și pentru cazurile sociale depistate |
20 |
|
Fișe de evaluare medico-socio-profesională pentru comisia de expertiză medicală |
13 |
|
Efectuarea de anchete sociale, referate, note, informări, corespondență diversă, adrese instituții, diverse, etc. |
401 |
|
Documentația întocmită pentru încadrarea in grad de handicap + pensie invaliditate + act de identitate, etc. |
24 |
|
Note telefonice |
745 |
|
Persoane cărora li s-au prestat servicii la domiciliu |
3 |
|
Persoane monitorizate |
30 |
|
Pregătirea documentației - Comisia de internare |
Cazuri analizate – 112 procese verbale – 17 hotărâri internare – 50 hotărâri externare – 3 hotărâri prelungire internare – 54 răspunsuri și adrese instituții – 5 anchete sociale – 54 |
|
Servicii de informare /relații public |
Registru corespondență – 2600 Relații public – 1020 |
|
Colaborarea cu ONG-uri, instituții – spitale, poliție, ambulanța, medici de familie, medici specialiști, în vederea identificării de soluții pentru cazurile gestionate. Această colaborare este permanentă și diferă ca și complexitate de la caz la caz. Pentru sprijinirea și identificarea de soluții pentru cazurile sociale este nevoie de implicarea tuturor factorilor: asistență socială, asistență medicală, ong-uri, instituții publice, comunitate, asociații de proprietari, etc. În cursul anului 2022, urmare colaborărilor pe care serviciul nostru le-a avut:
|
|
|
În luna Aprilie 2022, s-a semnat un protocol de colaborare între instituția noastră și
având drept scop informarea și sprijinul persoanelor refugiate aflate în situații deosebite datorită conflictului armat de pe teritoriul Ucrainei. Astfel, la sediul serviciului SPPD, începând cu luna Aprilie funcționează Centrul de informare și suport pentru persoanele refugiate din Ucraina. Prin intermediul Centrului de informare și suport pentru persoanele refugiate din Ucraina, s-au oferit cetățenilor ucraineni următoarele:
Alte activități desfășurate în cadrul centrului:
Prin Dispoziția directorului general, șeful serviciului SPPD, a fost desemnat ca și coordonator, în cadrul DAS Arad, al activității privind verificarea persoanelor fizice care găzduiesc cetățeni străini sau apatrizi aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina. Astfel în anul 2022, reprezentanții Serviciului protecție persoane cu dizabilități, au întocmit 685 de Fișe de date, efectuând astfel tot atâtea verificări cu privire la persoanele care au solicitat decontarea cheltuielilor pentru cetățenii străini /apatrizi, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina precum și cu privire la persoanele refugiate. |
Compartimentul Asistență Medicală Comunitară
- Asistenții medicali comunitari:
Nr. crt. |
Servicii/prestații sociale oferite |
Total beneficiari |
1 |
Copil 1- 18 ani (fără probleme medico – sociale) |
1 |
2 |
Copil cu dizabilități 5 – 18 ani |
0 |
3 |
Copil din familie monoparentală 1 – 18 ani |
14 |
4 |
Copil cu nevoi medicale speciale fără certificat de handicap |
0 |
5 |
Copil cu nevoi medicale speciale |
0 |
6 |
Copil cu boală cronică 1 – 18 ani |
1 |
7 |
Copil nevaccinat conform calendarului 0 – 18 ani |
0 |
8 |
Copil vaccinat conform calendarului 0 – 18 ani |
10 |
9 |
Caz social 0 – 18 ani |
1 |
10 |
Caz profilaxie rahitism (vit. D) |
0 |
11 |
Gravidă cu probleme medicale (sarcină cu risc) |
0 |
12 |
Femeie cu vârstă fertilă (15 – 45) |
30 |
13 |
Femeie care utilizează metode contraceptive |
4 |
14 |
Adult cu dizabilități |
75 |
15 |
Adult cu risc medico - social |
61 |
16 |
Adult cu boli cronice |
230 |
17 |
Adult cu tulburări mintale și de comportament |
2 |
18 |
Adult (fără probleme medico – sociale) |
15 |
19 |
Vârstnic cu tulburări mintale |
43 |
20 |
Vârstnic cu dizabilități |
138 |
21 |
Vârstnic cu TBC |
5 |
22 |
Vârstnic cu boli cronice |
1038 |
23 |
Campanie/acțiune de sănătate publică |
2 |
- Mediatorii sanitari: