Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Bârzava - pod nou peste Mureș și o finanțare guvernamentală pentru alte proiecte, inclusiv drumul Groșii Noi - Slatina de Mureș

Bârzava - pod nou peste Mureș și o finanțare guvernamentală pentru alte proiecte, inclusiv drumul Groșii Noi - Slatina de Mureș
Comentează 0

Una dintre cele mai frumoase comune de pe Valea Mureșului este cu siguranță comuna Bârzava, însă și cea mai întinsă comună din județul Arad, având o suprafață de aproximativ 25.000 ha. Acest lucru implică și multe drumuri cu distanțe mai, iar Bârzava are multe drumuri, astfel că administrarea unei asemenea comune implică de la sine o muncă și mai mare din partea administrației locale.

Comuna fiind întinsă ca suprafață are și multe localități începând cu sediul de comună Bârzava și continuând cu satele aparținătoare Căpruța, Bătuța, Dumbrăvița, Groșii-Noi, Slatina de Mureș și Lalașinț dincolo de râul Mureș pe partea Banatului, iar ca un exemplu distanța între Lalașinț și Groșii Noi este de aproximativ 20-25 km. Toate acestea implică o muncă continuă, proiecte și accesarea de fonduri, fie europene, fie guvernamentale pentru a putea face investiții în comună, iar finanțarea proiectelelor este destul de greoaie în România, astfel că un proiect depus de o Primărie este analizat minuțios și „birocratic”. Poate să dureze un an sau doi până se aprobă finanțarea și semnarea contractului acelui proiect.

Unul dintre cele mai mari contracte de finanțare pentru Bârzava a fost semnat în data de 1 octombrie 2019 între Primăria comunei și Guvernul României. Este un contract în valoare de proximativ 2.000.000 euro, pentru reabilitarea de străzi și drumuri comunale în comună. Acest proiect va aduce un plus valoare și o modernizare totodată pentru comunitate.

Dar să îl lăsăm pe Gabriel Faur, primarul comunei să povestească. „Este vorba de drumul comunal Groșii Noi spre Slatina de Mureș, peste dealul RUȘCIU, drum cu o lungime de șase km care se va asfalta, iar lucrările vor începe din primăvara anului viitor. Un alt drum comunal este D.C. 83 și aici vorbim de ieșirea din Lalașinț până la limita administrativă a comunei Bârzava, drum care va intra în reabilitare. Odată asfaltate și aceste două drumuri comunale, putem spune că am asfaltat toate drumurile comunale din comuna Bârzava. Vorbind de asfaltarea străzilor din comună. Am prins în proiect șase străzi cu o lungime totală de 3 km, respectiv o stradă în localitatea Căpruța (drumul de peste vale) și cinci străzi în localitatea Lalașinț, practic vom avea în totalitate cca. 10 km de asfaltări. Este un proiect mare câștigat prin P.N.D.L.(Guvernul României) cu fonduri nerambursabile. Contactul este semnat și avem asigurată finanțarea pentru acest proiect. În perioada imediat următoare se va organiza licitația lucrărilor, așa cum prevede legea, apoi perioada de contestații dacă va fi cazul, iar lucrările vor începe din primăvară imediat ce timpul permite acest lucru. Este o mândrie pentru noi ca administrație locală că am reușit să primim finanțare pentru aceste drumuri și nu a fost ușor. Vreau să punctez faptul că drumul între Slatina și Groși este un vis foarte vechi a locuitorilor din Groși și Slatina, dar și al meu ca primar, pentru că am reușit să facem ca administrație ceea ce alții au încercat de multe ori și nu au reușit. Avantajul acestui drum este enorm pentru locuitorii satului Slatina de Mureș, care vor scurta drumul spre centrul de comună și spre Arad cu cca. 16 km, fără să mai fie nevoiți să ocolească prin comuna Vărădia de Mureș. Și copiii care navetează la școală vor avea un mare avantaj pentru că se vor putea muta la școala din Bârzava iar Primăria le va pune la dispoziție microbuzul școlar. Este o mare realizare și din punct de vedere turistic, zona fiind deosebit de frumoasă. Acest drum va fi o continuare a drumului peste păduri spre Gurahonț, drum care trece prin locuri foarte pitorești. Au fost tentative de asfaltare a drumului Groșii Noi – Slatina și în anii 70, dar s-a renunțat după un singur kilometri de asfaltare, de aceea mi-am dorit ca primar să realizez ceea ce toată lumea spunea că nu se poate. Iată că avem finanțarea asigurată, iar acest drum va fi o realitate. Din păcate anul acesta am avut iar calamități naturale în comună și în urma inundațiilor din acest an din fondul de intervenții de la dispoziția Guvernului, comunei Bârzava i-au fost alocată suma de 635 mii lei pentru refacerea podețelor din satele Bârzava, Bătuța, Groșii-Noi și Lalașinț. Am avut mari distrugeri în urma inundațiilor din 2019, foarte multe familii au rămas izolate, astfel că am apelat la Guvernul României cerând sprijin. S-a făcut o evaluare a pagubelor de către o comisie formată din reprezentanți ai Prefecturii Arad, a Consiliului Județean Arad, I.S.U și Apele Române, care au evaluat pagubele produse de inundații și astfel am primit bani pentru refacerea acestor obiective. Lucrările au fost începute și se vor finaliza până la finele acestui an”, afirmă primarul Gabriel Faur.

O mană cerească

O altă mare realizare pentru comuna Bârzava este podul rutier peste Mureș, construit de firma care lucrează la construcția căii ferate de mare viteză, care trece pe teritoriul administrativ al comunei Bârzava, obiectiv care a fost construit pentru a putea trece cu utilajele dincolo de Mureș pentru lucrările necesare. „Este o mare realizare pentru noi și acest pod. Este un avantaj enorm. Un pod peste Mureș era visul oricărui locuitor al satului Lalașinț și de ce nu, al celor din comuna Bata, iar acum acest pod este funcțional deja de aproximativ două luni iar la terminarea lucrărilor la șantierul căii ferate, podul va fi predat în mod gratuit comunei Bârzava. Acest pod este pur și simplu o mană cerească pentru noi, deoarece în acest an cotele râului Mureș au fost atât de mici încât nu s-a putut trece spre Lalașinț pentru aducerea copiilor la școală cu compa. Nici măcar cu barca nu se putea trece. Vorbind despre lucrările de reabilitare a Primăriei, putem spune că sunt în grafic, iar noi suntem cu plata la zi, constructorul asigurîndu-ne că se încadrează în proiect ca termen. Referitor la întabulare, la cadastrarea 2, la care am participat, cadastrarea este făcută publică la OGPI, iar acum se află în perioada de soluționare a contestațiilor. Sânt un număr de cca. 20 de contestații. La cadastrarea 3 ne aflăm la faza măsurătorilor pe teren și s-a semnat contractul pentru cadastrarea 5. Toate aceste trei contracte includ toate proprietățile private din U.A.T. Bârzava , râmânând doar marii deținători de terenuri. Până în anul 2021 toate proprietățile private din Bârzava vor fi cadastrate în mod gratuit. Referitor la școlile și grădinițele din comună, avem asigurate lemnele necesare care sunt deja tăiate și la adăpost pentru încălzire peste iarnă. În această vară am primit și un buldo-excavator cu finanțare prin GAL Podgoria Miniș-Măderat. Este un utilaj extrem de folositor pentru lucrările edilitare din comună, și aș mai vrea să punctez faptul că pe lângă firma care construiește calea ferată de mare viteză și care are sediul de șantier la intrare în Bârzava de curând tot la intrarea în comună a fost construit și un PECO de către un investitor din Arad, astfel că atât cei care tranzitează comuna, cât și agricultorii noștrii beneficiază de serviciile acestei stații de combustibil. Stația are inclusiv GPL. Suntem deschiși oricăror investiții care pot aduce un plus valoare comunei noastre, pentru că ne dorim o comună modernă și totodată o comună unde tinerii să-și găsească un loc de muncă și un rost la ei acasă”, a încheiat primarul comunei Bârzava, Gabriel Faur.

Galerie foto (177)