Vremea Romania, Arad -6°C

Stiri Arad

Reacția personalului Liceului Tehnologic ,,Iuliu Moldovan” Arad cu privire la modificarea rețelei școlare

Reacția personalului Liceului Tehnologic ,,Iuliu Moldovan” Arad cu privire la modificarea rețelei școlare
Comentează 2

Cu o vechime de peste 70 de ani, Liceul Tehnologic „Iuliu Moldovan” Arad și-a însușit activitatea de școală profesională încă din 1919, când din inițiativa muncitorilor din prelucrarea lemnului a luat ființă Școala profesională pentru Produse finite din lemn, cu învățământ profesional tehnic în domeniul prelucrării lemnului în Arad. În anul 1948, când s-a constituit ca unitate școlară de sine stătătoare cu profil de prelucrarea lemnului, în școală existau înscriși 264 de elevi, de a căror pregătire se ocupau 12 cadre didactice, ajungând la 1200 de elevi în învățământul de zi, școală profesională, învățământ seral.

Prin denumirea actuală dorim să îl cinstim pe inginerul Iuliu Moldovan care a fost întemeietorul silviculturii moderne în România. Încă de la înfiinţare profilul şcolii a fost prelucrarea lemnului. În prezent ţinem cont de schimbările economice şi sociale din România, pregătim elevi prin şcoala profesională (tapiţerie și tâmplărie) şi liceu (prelucrarea lemnului şi silvicultură).

Despre dotările bazei materiale de la Liceul Tehnologic ,,Iuliu Moldovan” Arad se poate vorbi la mult, spațiile sunt adecvate specializărilor școlii. Baza materială necesară desfășurării orelor de instruire practică și a stagiilor de pregătire practică comasată cuprind spații, aparaturi, instalații, dispozitive care cu greu pot fi înlocuite sau relocate. Relocarea unei asemenea baze materiale presupune costuri enorme, precum și spațiul adecvat, utilitățile adecvate acestor dotări.

Atelierul de prelucrări mecanice dotat cu tot ce este necesar pentru realizarea de la început până la produsul finit a pieselor de mobilă și binale, începând, cu ferăstraie circulare, ferăstraie panglică, mașini de îndreptat și rindeluit la grosime, mașini de aplicat adeziv și presă multietajată pentru presarea pachetelor în vederea furniruirii, mașini de frezat, mașini de găurit burghiat, scobit sau mașini de șlefuit.

Aceste dotări necesită un spațiu destul de mare cu distanță între utilaje, fiecare utilaj fiind montat în regim special, pe covoare speciale de cauciuc în vederea eliminării vibrațiilor. Bineînțeles vorbim și despre instalația electrică trifazică necesară funcționării atelierului, instalația industrială de evacuare a prafului și rumegușului cu buncăr de eliminare a deșeurilor, instalație care, de asemenea este  indispensabilă funcționării atelierului. Acest atelier este folosit în special de către elevii claselor a X-a și a XI-a,  precum și de elevii anului  II de școală profesională care au în programa școlară pe parcursul întregului  an școlar doar operații de prelucrare mecanică.

Atelierul de inițiere, reprezintă începutul pentru tot ceea ce înseamnă specialitățile de tâmplar, tapițer, sau designer  mobilă, atât la liceu cât și la școală profesională. Este dotat cu tot ce înseamnă unelte de mână, unelte portabile, unelte electrice sau mecanice cu care elevii trebuie să se familiarizeze din punct  de vedere practic  pentru a putea executa operațiile învățate la orele de teorie.

Degeaba îi  explici unui elev cum se taie cu fierăstrăul, cum să  rindeluiască  cu rindeaua, cum să scobească  cu dalta, cum se folosește ciocanul de lemn, dacă acesta nu execută practic, cu mâna lui aceste operații.

Vorbim  și despre atelierul de montaj-finisaj unde elevi învață modalitățile de montare ale mobilei  precum și finisarea. La finisaj vorbim despre instalații speciale de evacuare a gazelor-exhaustare, vorbim despre instalația de forță, prize și iluminat cu sisteme antiexplozive și bineînțeles încăperea de finisare izolată cu uși speciale antifoc, conform legislației în vigoare.

Atelierul de tapițerie  cu tot ce este necesar desfășurării activităților practice în vederea obținerii competențelor meseriei de tapițer, dotat cu tot ce este necesar meseriei de tapițer- mașini de cusut instalații specifice de presiune pentru pistoalele de capsat, dispozitive de ridicare a pieselor care urmează a fi tapițate, toate aceaste ateliere au fost recent modernizate prin schimbarea instalației de încălzire, schimbarea aerotermelor  și înlocuirea lor cu unele moderne, cu senzor de temperatură.

Considerăm că doar trecând și desfășurând  activitatea practică în aceste ateliere, elevii pot după primul an să execute practica săptămânală sau stagiile de pregătire practică comasată la agentul economic. Niciun angajator (agent economic) nu are timp să execute cu elevii bazele meseriilor. Pentru acestea există atelierele-școală unde elevul observă și execută practic tot ceea ce presupune meseria aleasă iar agenții economici așteaptă de la elevii care vin să își desfășoare activitatea de instruire practică să poată fi ajutați de către muncitori să execute operațiile solicitate, muncitorul-angajat al firmei neavând timpul necesar și nici rolul de a instrui elevii. Considerăm că dacă un elev nu își desfășoară activitățile de inițiere în atelierele-școală cu greu sau aproape imposibil va putea să își desfășoare activitățile practice la agentul economic care presupune a cunoaște bazele meseriei respective.

Degeaba un elev are noțiuni teoretice referitoare la o specialitate din moment ce din punct  de vedere practic nu poate să execute nicio operație. Dacă pentru elevii de liceu acest lucru poate nu este atât de important, pentru elevii de școală profesională este vital  să treacă prin aceste activități de inițiere, deoarece elevii școlilor profesionale se pregătesc preponderent pentru executarea practică a meseriei, or fără ateliere conforme, dotate cu utilaje, dispozitive și instalații adecvate, acest lucru este imposibil de realizat.

Noi dorim ca administrația locală să găsească soluții eficiente, în timp util, pentru rezolvarea problemelor învățământului tehnic, cu respect pentru elevi, părinți și cadre didactice.

Articole asemanatoare


Scrie un comentariu

trimite